In de media: Over de mensen achter MeerEnergie

Je wist vast al dat we 5.000 woningen in de Watergraafsmeer kunnen verwarmen met restwarmte uit onze buurt. Maar wie zijn de mensen achter MeerEnergie? Buurtkrant Dwars door de buurt stelt initiatiefneemster Ardine Nicolaï en lid van de werkgroep wijkbereik Hans Drenth aan je voor.

Ardine, hoe begon het allemaal?

‘Al in 2014 ontdekten we restwarmte bij de ijsbaan in de buurt, die zomaar verloren ging. Dat bracht mij in beweging. Samen met enthousiaste buurtgenoten zijn we gaan onderzoeken of we die warmte konden gebruiken om onze huizen te verwarmen. Inmiddels werken samen we met een datacentrum op Science Park, met restwarmte voor wel 5.000 woningen.’

Wanneer kreeg je het gevoel dat het warmtenet wel eens echt gerealiseerd zou kunnen worden?

‘Er waren veel ups en downs. Het is allemaal zo nieuw. Toen Equinix besloot de warmte gratis te leveren, dat was zo’n moment. Plus dat de stad nu overweegt om warmteleidingen aan te leggen in Middenmeer Noord. Amsterdam wil in 2040 aardgasvrij zijn. De urgentie dringt inmiddels door in de politiek.’

Hans, wat drijft jou?

‘Je mag mij wakker maken voor zogenaamde ‘smart online marketing’. Websites en campagnes die relevant, slim en met een geweldige gebruikservaring zijn opgezet. Daarnaast vind ik duurzaamheid al lang een belangrijk thema. Geen wonder dus dat het verbeteren van de website van MeerEnergie mij een leuke uitdaging leek!’

Kun je uitleggen hoe het logo is bedacht?

Dat ziet er zo simpel uit, maar dat is het meestal niet. ‘Nee, dat klopt! We hebben een buurtgenoot, Loïs Hangelbroek, gevraagd om het logo te ontwikkelen. Zoals het een goede designer betaamt is zij gaan associëren op basis van de briefing. Het nieuwe logo is een speelse manier om de letters M en E weer te geven. Maar tegelijkertijd beeldt het dat warmtenet uit waar wij ons hard voor maken. Natuurlijk is rekening gehouden met de toepasbaarheid voor de website, maar ook voor e-mail-marketingacties en flyers.’

Wil je ook lid worden van MeerEnergie (kosten bedragen eenmalig € 10), meld je dan aan!

Een uitgebreide versie van dit artikel verscheen eind maart 2019 in buurtkrant Dwars door de buurt.

Scroll to top